Franchising yrittäjyys
Franchising yrittäjyys on yksi yrittäjyyden muoto. Se soveltuu hyvin esimerkiksi aloittavalle yrittävälle, sillä liikeidea on todettu toimivaksi ja ketju tarjoaa tukea moniin yrittäjyyden haasteisiin. Franchising-yrityksiä on eri kokoisia ja ne toimivat usealla toimialalla, joten mahdollisuuksia on monenlaisia. Tässä artikkelissa selvennämme, miten franchising toimii ja kuinka päästä franchising yrittäjäksi.
Sisältö:
Mitä franchising tarkoittaa?
Miten ryhtyä franchising-yrittäjäksi?
Tunnettuja suomalaisia franchising-yrityksiä
Voiko franchise-antajaa etsiä ulkomailta?
Mihin yrityksen voi perustaa?
Mitä franchising-yrittäjyys maksaa?
Franchise-sopimuksen sisältö
Franchising-yrittäjyyden edut ja rajoitteet
Muista nämä, jos harkitset franchising-yrittäjyyttä
Mitä franchising tarkoittaa?
Franchising on yritystoimintaa, jossa yrittäjä ostaa käyttöoikeuden tavaramerkkiin ja yrityksen toimintatapoihin franchising-ketjulta. Tällöin yrittäjän ja ketjun välille muodostuu franchising-sopimus, joka on tyypillisesti useamman vuoden mittainen. Usein sopimukseen sisältyy myös liiketoiminnan tukipalveluita, kuten henkilökunnan koulutusta, markkinointia ja taloushallinnon palveluita.
Miten ryhtyä franchising-yrittäjäksi?
Franchising-yrittäjäksi pääsemisen ensimmäinen askel on löytää yritys franchise-antajaksi, joka tarjoaa omaa liikeideaan yrittäjille käytettäväksi. Franchise-antajia voi etsiä monella tapaa ja aktiivisesti yrittäjiä etsivät ketjut löytyvät helposti myös Ketju.fi nettisivuilta. Voit myös selvittää löytyykö kiinnostavilla ketjuilla franchising toimintaa ja etsivätkö ne uusia yrittäjiä.
Tunnettuja suomalaisia franchising-yrityksiä:
- R-kioski
- Hesburger
- Kotipizza
- Subway
- McDonald’s
- Musti ja Mirri
- Re/Max
- Kiinteistömaailma
- M Room
- Gigantti
Voiko franchise-antajaa etsiä ulkomailta?
Monet ketjut etsivät jatkuvasti uusia markkina-alueita ja ovat kiinnostuneita laajentamaan toimintaansa muihin maihin. Franchise-antajan löytäminen ulkomailta on mahdollista, mutta voi olla hieman haasteellisempaa, jos liikeideaa tai brändiä ei ole testattu Suomessa aikaisemmin. Ulkomailta ketjun tuominen suomeen vaatii usein paljon enemmän tuntemusta alasta ja hyvää markkinatutkimusta, joka vakuuttaa franchising-antajan yrityksen kannattavuudesta.
Mihin yrityksen voi perustaa?
Franchise-antajat säätelevät ketjun yrityksien sijaintia ja tietylle alueelle ei tehdä useita sopimuksia. Säätelyllä pyritään varmistamaan, että alueella on riittävästi kysyntää yritykselle ja ketjun yritykset eivät joudu kilpailutilanteeseen keskenään. Joskus jo olemassa olevan yrityksen vetäjä ei halua jatkaa määräaikaista franchising-sopimusta, vaikka yksikkö on kannattava ja tällöin ketju etsii uuden yrittäjän paikalle.
Mitä franchising-yrittäjyys maksaa?
Hinta määritellään sopimuksessa ja se koostuu pääasiassa kolmesta tekijästä: Alkuinvestoinnit, liittymismaksu ja yhteistyömaksu. Maksu voi koostua kaikista näistä kolmesta, mutta yleensä vähintään yhdestä. Esimerkkejä maksuista löydät Suomen Franchising Yhdistyksen jäsenesittelyistä.
Alkuinvestoinnit: Yrittäjän tulee joko kustantaa alkuinvestoinnit itse tai ne voidaan sopimuksen mukaan jakaa ketjun ja yrittäjän kesken. Alkuinvestointien suuruus vaihtelee yrityksen mukaan ja voivat olla hyvin pienet tai nousta jopa satoihin tuhansiin euroihin.
Liittymismaksu: Liittymismaksu on usein kertamaksu, jolla yrittäjä ostaa oikeuden käyttää yrityksen tavaramerkkiä ja liikeideaa. Tämä kattaa myös yrittäjän perehdytyskuluja. Suomalaisissa ketjuissa liittymismaksu on yleensä 5000 – 15 000€
Yhteistyömaksu: Maksetaan tyypillisesti prosenttiosuutena vuotuisesta liikevaihdosta tai myynnistä. Prosentti vaihtelee ketjun sekä joskus liikepaikan mukaan ja on noin 5-15%.
Franchise-sopimuksen sisältö
Ennen varsinaista sopimuksen neuvottelua tehdään salassapitosopimus ja joissain tapauksissa myös esisopimus. Varsinaisen sopimuksen sisältö on hyvä rakentaa niin ettei siinä ole liikaa tulkinnanvaraa, joka voi johtaa kiistoihin. Sopimus kannattaa käydä läpi huolellisesti sekä käyttää apuna toimintaa ja sopimuslakia tuntevaa asiantuntijaa, kuten juristia.
Sopimuksen sisältö riippuu täysin ketjusta. Toisilla sopimukset ovat samat kaikille yrittäjille ja osassa asioista neuvotellaan yrittäjä ja liikepaikan mukaan. Sopimuksessa määritellään muun muassa seuraavat asiat:
Perusteet: Ketkä ovat sopimuksen osapuolet, milloin sopimus tulee voimaan, kuinka pitkä sopimuskausi on, kaikki maksut, erityiset sopimustermit ja miten sopimuksen voi purkaa tai irtisanoa
Alueoikeudet: Onko yrittäjällä yksinoikeus toimia tietyllä alueella, mitä se tarkoittaa ja mihin alueoikeus tai sen puute perustuu
Toimitilat ja laitteet: Onko toimitiloille tai sitä varten hankittavalle kalustolle ja laitteille erityisiä määräyksiä
Tavaramerkit: Mihin tavaramerkkeihin tai muihin tunnuksiin yrittäjä saa oikeuden, onko näiden käytöllä jotain rajoitteita
Valikoima: Miten yrittäjä hankkii tuotteet, onko niiden hinnoittelussa rajoitteita, saako yrittäjä tehdä ostoja itsenäisesti ketjun tuotevalikoiman ulkopuolelta
Markkinointi: Onko yrittäjän omassa markkinoinnissa rajoitteita, tuleeko osallistua ketjun yhteismarkkinointiin j paljonko markkinointimaksut ovat
Ketjun velvoitteet: Mitä ketju sitoutuu tekemään yrittäjän ja hänen liiketoimintansa hyväksi, antaako ketju taloudellista neuvontaa, millaista koulutusta tarjotaan
Yrittäjän velvoitteet: Mitä ovat yrittäjän velvoitteet sopimuksen aikana ja sen päättyessä, onko yrittäjällä kilpailukieltoa, millä yritysmuodolla liiketoimintaa tulee harjoittaa, kuinka yrittäjä raportoi liiketoiminnasta ketjulle ja millaiset vakuutukset tulee ottaa
Franchising-yrittäjyyden edut ja rajoitteet
Franchising yrittäjyyden ero muuhun yrittäjyyteen ovat yksinkertaisesti päätäntävallan ja liiketoiminnan rajoitteet. Franchise-sopimuksessa määritellään puitteet, jonka mukaan liiketoimintaa voi harjoittaa. Tällä on monia vaikutuksia yrityksen päivittäiseen toimintaan, jotka voivat tilanteen mukaan olla positiivia tai negatiivisia.
Mitä tarjotaan? |
Edut |
Huomioitavaa |
Valmis liiketoimintamalli |
Liiketoimintamallin ja sen yksityiskohtien suunnittelu on vaativaa. Jo todistetusti toimivan mallin käynnistäminen ja ylläpitäminen on helpompaa sekä nopeampaa. Yrityksellä on myös valmiita sidosryhmiä. |
Liiketoimintamalli on rajoitettu ja sen muuttaminen voi olla erittäin haastavaa tai jopa mahdotonta, vaikka yrittäjä huomaisi, että joku asia toimisi paremmin toisella tavalla hänen toimipisteessään. |
Tunnettu brändi |
Brändin tunnettavuus parantaa yrityksen myyntiä ja helpottaa toimintaa erityisesti sen alkuvaiheessa. Täysin tuntemattomalla brändillä ja uudella yrityksellä voi mennä vuosia saada liiketoiminta kannattavaksi. |
Kaikki mitä yrityksen brändiin ja imagoon liittyy, kannattaa tutkia huolellisesti. Jos esimerkiksi arvoissa on jotain mihin yrittäjä ei henkilökohtaisesti usko, on brändin takana seisominen vaikeaa. |
Yhteismarkkinointi |
Markkinointi on haastavaa ja usein myös kallista. Yhteismarkkinoinnilla pääsee helposti osalliseksi ketjun valtakunnallista markkinointia ja saa hyvin näkyvyyttä. Ketjulla on markkinoinnin asiantuntijoita, joten siihen ei tarvitse käyttää niin paljoa aikaa. |
Yhteismarkkinointi ei aina ole juuri oikeanlaista kaikille ketjun yrityksille. Kaikki toimipaikat joutuvat sitoutumaan usein samoihin tarjouksiin ja kampanjoihin. On hyvä selvittää mitä vastinetta markkinointimaksuille saa. |
Palveluiden ja tuotteiden kehitystyö |
Palveluiden hiominen ja uusien ideoiden testaaminen tapahtuu ketjun toimesta. Yritys pysyy edellä alan kehityksessä ja trendeissä. |
Varmista miten ketju huomioi yrittäjien mielipiteet kehitystyössä. Hyvä ketju kuuntelee yrittäjiä ja heidän huomioitaan. |
Tukea talouden hallintaan ja muut tukipalvelut |
Yrittäjä ja henkilökunta pysyy ammatillisesti ajan hermoilla ja saa valmiin paketin talouden hallintaan, joka säästää aikaa ja vaivaa. |
Varmista etukäteen millaisia palveluita, ohjelmia ja käytäntöjä ketjulla on. Ovathan kaikki ajan tasalla ja riittävän moderneja. |
Muista nämä, jos harkitset franchising-yrittäjyyttä
Jos koet että franchising voisi olla sinulle sopiva yrittäjyyden muoto, kannattaa lähteä tutustumaan tarkemmin sen mahdollisuuksiin ja mahdollisiin franchise-antajiin. Myös yrityksen rahoitusta kannattaa suunnitella, sillä kaikkien yritysten perustamisessa on alkuinvestointeja.
- Tutustu ketjun toimintaan huolellisesti ja haastattele myös muita yrittäjiä
- Mieti tarkasti onko sinulla riittävästi kokemusta ja kiinnostusta alaa kohtaan
- Oletko valmis sitoutumaan yritykseen, osallistumaan yrityksen arkeen ja joka päiväisiin toimiin
- Selvitä mitä ovat yrityksen menot ja tulot sekä tee budjettilaskelma
- Lue yhteistyösopimus huolellisesti ja lueta se asianajajalla
Franchise-yrittäjyyden lisäksi jo toimivan yrityksen ostaminen on vaihtoehto aloittavalle yrittäjälle, joka ei halua aloittaa yritystoimintaa aivan tyhjästä.