Kuinka selvitä pitkistä maksuehdoista?
Laskujen pitkät maksuehdot voivat olla raastava haaste yritykselle, joten niiden hallitseminen on avain menestykseen. Tässä blogissa käsittelemme muun muassa sitä, mitä yritysten väliset maksuehdot tarkoittavat, millä toimialoilla pitkät maksuehdot ovat yleisiä ja mitä yritys voi tehdä valmistautuakseen asiakkaiden pitkiin maksuaikoihin.
Maksuehdolla ilmoitat yksinkertaisesti, miten monta päivää annat asiakkaallesi aikaa maksaa laskusi. Yritysten väliset maksuehdot määrittelevät siis sen, kuinka kauan yrityksen tulee pisimmillään odottaa saadakseen maksun toiselta yritykseltä sille toimittamastaan tavarasta tai palvelusta. Suomen lain mukaan maksuaika yritysten välisessä kaupassa saa ylittää 30 päivää vain silloin, kun siitä on nimenomaisesti sovittu.
Tavallisesti maksuehdot ilmaistaan laskulla siis päivinä, esimerkiksi " 30 pvä netto", mikä tarkoittaa, että lasku on maksettava 30 päivän kuluessa toimituksesta tai laskun päiväyksestä. Maksuehdot ovat viime vuosina selkeästi pidentyneet ja ne voivat vaihdella toimialasta ja sopimuksesta riippuen. Nykytrendit mukaan maksuehdot voivat olla 60, 90 tai joskus jopa 120 päivää.
Yrityksen omat laskut on tietysti helpompi maksaa, kun laskutus ja saatavien hallinta ovat kunnossa. Hyvin hoidettu laskutus auttaa pitämään yrityksen kassavirran tasapainossa. Jos tuntuu siltä, että laskutus laahaa, panosta kunnolliseen laskutuspalveluun. Näin teet laskujen maksamisesta asiakkaillesi helpompaa, kotiutat myyntisaatavat nopeammin ja pidät oman kassasi paremmassa kunnossa.
Pitkät maksuajat yleistyvät
Pitkien maksuehtojen haasteet
Maksuehtoihin valmistautuminen
Muita vinkkejä aiheeseen liittyen
Pitkät maksuehdot yleistyvät
Pitkät maksuehdot ovat yleistyneet ja ovat yleisempiä toisilla toimialoilla, kuin toisilla. Pitkittyneet maksuajat voivat liittyä esimerkiksi toimitusketjujen pituuteen, kausiluonteisiin vaihteluihin tai liiketoiminnan vaatimuksiin. Esimerkiksi yritykset, jotka toimivat rakennusalalla, jossa suuret hankkeet saattavat kestää pitkään, saattavat käyttää hyvinkin pitkiä maksuaikoja. Myös teollisuus-, teknologia- ja terveydenhuoltoala saattavat noudattaa pitkiä maksuehtoja, koska tuotteiden kehitys ja toimitus vievät aikaa. Pitkien maksuehtojen hyväksyminen esimerkiksi juuri rakennusalalla on myös kilpailuvaltti, koska maksuehdot hyväksymällä voittaa helposti urakan itselleen. Tämä toimii tietysti myös toisinpäin, eli tarjoamalla pitkiä maksuehtoja voit erottua kilpailijoista ja houkutella helposti uusia asiakkaita, jotka arvostavat joustavuutta maksujen suhteen.
Pitkien maksuehtojen haasteet
Monet yritykset pidentävät maksuaikojaan pyrkiessään hallitsemaan kassavirtaansa paremmin ja varmistaakseen likviditeetin säilymisen. Tämä vaikuttaa erityisesti pienempiin toimittajiin ja yrityksiin, jotka joutuvat toimimaan niin sanotusti toisten yritysten pankkeina, odottaessaan pitkään maksujen saantia. Pitkien maksuehtojen takia aiheutuu luonnollisesti myös inhimillisiä virheitä. Lasku saattaa jäädä asiakkaalta unholaan ja siksi maksamatta, mikä taas aiheuttaa lisätyötä perään kyselemisen muodossa palvelun tarjoajan päässä.Riskinä liian pitkissä maksuehdoissa on myös se, että ne altistavat yrityksen suuremmalle luottoriskille – epävarmoina taloudellisina aikoina yrityksen elämänkaaressa voi tapahtua nopeitakin muutoksia ja asiakas saattaa ajautua maksuvaikeuksiin tai jopa konkurssiin nopeastikin.
Maksuehtoihin valmistautuminen
Mitä yritys sitten voi tehdä valmistautuakseen pitkiin maksuaikoihin? Tuntemalla asiakkaasi, oman toimialasi normit ja varautumalla kassavirran vaihteluihin voit varmistaa, että yrityksesi selviytyy pitkistä maksuehdoista menestyksekkäästi. Aseta realistisia maksuehtoja asiakkaillesi, varmista asiakkaasi laskutustapa ja tee laskuistasi selkeitä, jotta asiakkaasi on ne helppo maksaa.
- Tarkista luottotiedot: Ennen kuin teet sopimuksia pitkistä maksuehdoista, varmista, että asiakkaalla on vahva luottoluokitus ja kyky maksaa laskut ajoissa. Vältä maksukyvyttömiä asiakkaita. Merkintä asiakkaan luottotiedoissa ei välttämättä suoraan tarkoita sitä, etteikö yritykselle kannata myydä tuotetta tai palvelua, mutta pitkää maksuaikaa ei välttämättä kannata luvata ilman selkeitä pelisääntöjä.
- Neuvottele: Älä epäröi neuvotella asiakkaasi kanssa maksuehdoista. Varsinkin pienen yrityksen kassavirran turvaamiseksi kannattaa neuvotella tietysti mahdollisimman lyhyt maksuaika. Pitempien maksuaikojen kohdalla voit harkita esimerkiksi myös osittaista maksua etukäteen tai lisätä maksutakuun, kuten takauksen tai vakuuden.
- Seuraa maksuja: Käytä tehokasta laskutus- ja seurantajärjestelmää, joka auttaa sinua lähettämään laskut ajoissa, hallitsemaan maksuja ja lähettämään tarvittaessa muistutuksia. Ensimmäisen maksumuistutuksen yritykselle saa lähettää vaikka heti eräpäivän jälkeen, sillä tätä ei ole laissa erikseen määritelty. Hyvän perintätavan mukaisesti muistutuksen lähetys tulee kuitenkin tehdä vasta noin viikon kuluttua eräpäivästä. On muistettava, että laskujen käsittelyssä asiakkaan päässä voi kulua jonkin verran aikaa, sillä lasku saattaa kiertää useamman henkilön kautta ennen hyväksyntää.
- Ole itse aktiivinen: Kysy rohkeasti suorituksen perään esimerkiksi soittamalla tai sähköpostilla. Tarvittaessa siirrä laskusi perintätoimiston hoidettavaksi, älä vain unohda koko asiaa. Perintätoimiston suorittamasta perinnästä veloitetaan sinulta yleensä kulua, joka johtaa alkuperäisen laskun summan alenemiseen, mutta on parempi saada laskusta edes jotain perittyä kuin ei mitään.
- Harkitse rahoitusvaihtoehtoja: Mikäli pitkät maksuajat ovat välttämättömiä, harkitse rahoitusvaihtoehtoja, kuten factoringia, joka mahdollistaa laskujen jatkuvan myynnin ja tätä kautta nopean käteisvaihdon. Myös vakuudeton yrityslaina sopii äkillisen kassavajeen paikkaukseen. BusinessCredit yrityslaina on tällaisiin äkillisiin yrityksen arjen tarpeisiin suunniteltu yritysrahoitus. Hakemuksen tekeminen on helppoa ja rahat voivat olla tililläsi jo saman päivän aikana.
Muita vinkkejä aiheeseen liittyen
Pitkät maksuehdot voivat aiheuttaa kassavirran epävakautta, joten varaudu niihin säästämällä ja suunnittelemalla taloutesi huolellisesti. On hyvä miettiä jo valmiiksi etukäteen, miten yllättävät rahantarpeet saadaan ratkaistua. Ratkaisuna toimii huolellinen budjetointi tai esimerkiksi yrityksille suunniteltu joustava limiittilaina, joka tarjoaa puskurin toistuviin rahoitustarpeisiin. BusinessCredit yrityslimiitiltä yritys voi nostaa rahaa käyttöönsä vaivattomasti juuri silloin, kun se sitä tarvitsee. Nostojen tekeminen BusinessCredit yrityslimiitiltä ei vaadi erillistä yhteydenottoa rahoittajaan.
Varmista myös, että asiakkaiden kanssa tehdyt sopimukset sisältävät selkeät maksuehdot ja mahdolliset seuraamukset viivästyksistä. Pitkäaikaiset ja vahvat asiakassuhteet auttavat sinua neuvottelemaan parempia maksuehtoja ja varmistamaan luottamuksen sinun ja asiakkaidesi välillä.