Loppuvuoden muistilista yrittäjälle

Muista loppuvuoden tärkeimmät päivämäärät ja tapahtumat

Vuoden viimeiset kuukaudet ovat usein kiireistä aikaa yrittäjälle, sillä loppuvuoteen mahtuu monia erilaisia merkkipäiviä ja useita tapahtumia. Ne kuitenkin tarjoavat hyviä mahdollisuuksia yrittäjälle – aina verkostoitumisesta markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen asti. Esimerkiksi markkinoinnissa tietyt loppuvuoden päivät kannattaa nostaa esille, kun halutaan houkutella asiakkaita tai edistää yrityksen näkyvyyttä ja kasvattaa myyntiä. Tämä artikkeli on loppuvuoden muistilista yrittäjällä ja sen tarkoitus on auttaa sinua valmistautumaan niin tuleviin tapahtumiin kuin hallinnollisiin velvoitteisiin. Lisää päivämäärät kalenteriisi ja hyödynnä vuoden loppu tehokkaasti!

Vuoden viimeinen neljännes alkaa Yrittäjän päivällä (5.9.2024), joten muista palkita itsesi – oli se sitten hieman pidempi kahvitauko, erityinen lounas tai jokin muu pieni hemmottelu. Muista arvostaa sitä, kuinka pitkälle olet tullut yrittäjänä.

 

Verot ja taloushallinto

Loppuvuonna yrittäjän on syytä varmistaa, että yrityksen taloushallinto on ajan tasalla. Tärkeitä päivämääriä ovat esimerkiksi ALV-ilmoitukset ja ennakkoverojen maksupäivät, joita on kuukausittain (12.9., 12.10., 12.11., ja 12.12.). Jos yrityksesi tilikausi päättyy vuoden lopussa, muista valmistautua myös tilinpäätökseen, joka on laadittava neljän kuukauden sisällä tilikauden päättymisestä. Tarkista kaikki loppuvuoden 2024 tärkeät päivät tästä.

Mieti ajoissa myös tarvitsetko joulusesonkia varten lisäkäsiä yritykseesi – työntekijän palkkaamisesta voit lukea lisää täältä. Joulukuussa on lisäksi hyvä hetki tarkistaa yrityksen hallinnolliset asiat, kuten mahdollinen osingonjako ja hallituksen kokoukset, sekä tehdä viimeiset verovähennykset ja hankinnat ennen vuoden vaihdetta.

Muun muassa edellä mainituissa tilanteissa lisärahoitus voi olla ratkaisevassa roolissa. BusinessCredit yritysrahoitus tarjoaa yrityksille rahoitusratkaisuja, jotka on suunniteltu vastaamaan juuri yrityksen arjen tarpeisiin – oli kyse sitten kassavirran tasapainottamisesta, tilinpäätöskulujen kattamisesta tai henkilöstön palkkaamisesta. BusinessCreditin joustava yrityslaina auttaa sinua tarttumaan loppuvuoden mahdollisuuksiin ilman taloudellisia huolia.

 

Tapahtumat ja verkostoitumismahdollisuudet

Loppuvuoden aikana Suomessa on useita merkittäviä tapahtumia, joissa yrittäjät voivat esimerkiksi verkostoitua, inspiroitua ja oppia uutta. Tärkeitä tapahtumia ovat muun muassa:

  • Nordic Business Forum, Helsinki (25.9.-26.9.2024): Tämä tapahtuma kokoaa yhteen liike-elämän vaikuttajia, yrittäjiä ja asiantuntijoita ympäri maailmaa ja tarjoaa yrittäjälle loistavan mahdollisuuden oman tietotaidon päivittämiseen.
  • Valtakunnalliset yrittäjäpäivät 11.–12.10.: Seinäjoella järjestettävät yrittäjäpäivät on Suomen suurin yrittäjätapahtuma, joka tarjoaa yrittäjälle mahdollisuuden kohdata muita yrittäjiä eri toimialoilta, laajentaa kontaktiverkkoa ja luoda uusia yhteistyömahdollisuuksia.
  • Kasvu Open Karnevaali (31.10.2024): Suomen suurin kasvutapahtuma, jossa yrittäjät tapaavat sijoittajia, mentoreita ja toisia yrittäjiä järjestetään Jyväskylässä. Maksuttoman tapahtuman tarkoitus on yhdistää kasvutahtoiset yrityspäättäjät ja kasvun mahdollistavat asiantuntijat.
  • Slush (20.-21.11.2024): Euroopan suurin teknologia- ja startup-tapahtuma, joka on tärkeä paikka muun muassa uusien kumppanuuksien ja verkostojen rakentamiselle, varsinkin nuorille yrityksille.
  • Joulusesongin tapahtumat ja messut (marraskuu-joulukuu 2024): Jouluun liittyvät vahvasti erilaiset markkinat ja muut tapahtumat. Eri kaupunkien joulumarkkinat ja lukuisten kauppakeskusten joulutapahtumat tarjoavat varsinkin pienyrittäjille hyviä mahdollisuuksia päästä esittelemään tuotteitaan ja palveluitaan laajalle yleisölle.

Näissä tapahtumissa voit saada uusia ideoita, kontakteja ja liiketoimintamahdollisuuksia, joten ne kannattaa lisätä kalenteriin.

 

Merkittävät markkinointipäivät ja kampanjat

Loppuvuosi on täynnä myös markkinointiin sopivia tilaisuuksia, jotka tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia yrityksen näkyvyyden kasvattamiseen ja myynnin edistämiseen. Esimerkiksi Halloween tarjoaa yrityksille mahdollisuuden luoda hauskoja, erottuvia ja luovia markkinointikampanjoita. Marraskuussa vietetään myös muun muassa isänpäivää, miesten päivää, Single’s dayta – vaihtoehtoja erilaisille kampanjoille on siis paljon. Itsepäisyyspäivänä 6.12., voisi olla hyvä aika korostaa suomalaisuutta markkinoinnissa ja tuoda esiin esimerkiksi yrityksen kotimaisia arvoja ja tuotteita. Huomioi edellä mainittujen lisäksi ainakin seuraavat päivät:

  • Black Friday (29.11.) ja Cyber Monday (2.12.): Nämä Yhdysvalloista rantautuneet alepäivät ovat vuoden suurimpia alennusmyyntipäiviä nykyään myös Suomessa, joten ne tarjoavat oivan mahdollisuuden markkinoida tuotteitasi tai palveluitasi erikoistarjouksilla.
  • Small Business Saturday (30.11.): On myös USA:sta lähtöisin oleva jouluostospäivä, joka keskittyy pienyritysten tukemiseen. Päivää ei tunneta Suomessa vielä hyvin, mutta se voisi olla erinomainen mahdollisuus tuoda esiin paikallisten pienyrittäjien tuotteita ja palveluja.
  • Pikkujoulukausi (marras- joulukuu): Joulun ja varsinkin pikkujoulukauden tapahtumat tarjoavat mahdollisuuksia erityiskampanjoille ja asiakassuhteiden vahvistamiselle.

 

Strateginen suunnittelu ja vuoden vaihteen valmistelut

Loppuvuosi on erinomaista aikaa valmistautua seuraavaan vuoteen ja tehdä tarvittavat päätökset liiketoiminnan kehittämiseksi. Tässä muutama tärkeä kohta, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:

  • Strateginen suunnittelu: Joulukuussa on hyvä hetki tarkastella kulunutta vuotta ja asettaa tavoitteet vuodelle 2025. Mitkä ovat olleet vuoden onnistumiset ja opit? Mitä uusia tavoitteita haluat asettaa yrityksellesi?
  • Budjetointi: Ennen vuoden vaihdetta kannattaa tehdä perusteellinen budjetointi tulevalle vuodelle ja varmistaa, että yrityksen taloudellinen tilanne on kestävällä pohjalla.
  • Verovähennykset ja hankinnat: Vuoden viimeinen päivä on tärkeä, sillä siihen mennessä on tehtävä kaikki viime hetken verovähennyskelpoiset hankinnat ja muut taloudelliset järjestelyt, jotta voit optimoida yrityksesi verotuksen.

 

Hyödynnä joulun ja uudenvuoden aika

Joulun ja uudenvuoden aika tarjoaa mahdollisuuden paitsi levähtää, myös valmistautua tulevaan. Tämä aika on myös erinomainen tilaisuus kiittää asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kuluneesta vuodesta esimerkiksi joulukorttien, lahjojen tai kiitosviestien muodossa. Muista myös käyttää tämä aika strategisesti valmistautuen tuleviin projekteihin ja kampanjoihin.

3.9.2024

Vakuudetonta yrityslainaa loppuvuoden hankintoihin!

BusinessCredit on kotimainen ja joustava vaihtoehto perinteiselle pankkilainalle. Lainan hakeminen ei sido mihinkään. Voit tutustua tarjoukseen rauhassa ja tehdä päätöksen, kun sinulle sopii.

Pyydä lainatarjous
Ostokset tehdään joulusesongin aikana usein verkossa

Kuinka erottua kiireisessä joulusesongis­sa?

Joulu on pian taas täällä! Tehostamalla yrityksesi visuaalista ilmettä, panostamalla asiakaspalveluun ja hyödyntämällä erikoistarjouksia voit erottua kilpailijoistasi, kasvattaa myyntiä ja parantaa asiakaskokemuksia juhlakaudella. Nappaa blogimme vinkit ja varmista, että yrityksesi erottuu loppuvuoden vilskeessä.
12.11.2024
Yrittämisen riskit ovat osa yrittäjän arkipäivää ja niitä on lähes mahdoton välttää

Mitkä ovat yrittäjyyden riskit?

Yrittämisen riskit ovat osa yrittäjän arkipäivää. Niitä on lähes mahdoton välttää, sillä ilman riskinottoa ei välttämättä synny yritystoimintaa. On kuitenkin mahdollista kartoittaa ja varautua useimpiin riskitekijöihin, jolloin on valmiimpi kohtaamaan haasteet.
29.10.2024
WS Finance ja Sortter yhteistyöhön

WS Finance ja Sortter aloittivat laskurahoitus yhteistyön

WS Finance ja lainavertailualusta Sortter laajensivat yhteistyötään, kun BusinessCredit laskurahoitus tuli uutena palveluvaihtoehtona tarjolle merkittävälle joukolle Sortterin yritysasiakkaita. Sortterin vertailualustalla suomalaiset yritykset hoitavat talousasioitaan ja etsivät tarpeesiinsa sopivaa rahoitustuotetta.
17.10.2024