Monipuoliset maksutavat yritykselle
Toimipa yrityksesi verkossa tai fyysisessä toimipisteessä, monipuolisten maksutapojen tarjoaminen asiakkaille kannattaa aina. Yksi haluaa maksaa korttimaksulla, toinen arvostaa osamaksu mahdollisuutta ja toinen kätevää mobiilimaksamista. Monipuolinen tarjonta varmistaa, että jokainen asiakas löytää mieluisan maksutavan ja saa entistä paremman asiakaskokemuksen. Tässä artikkelissa käymme läpi useita maksutapoja, joita asiakkaat tänä päivänä kaipaavat.
Sisältö:
Monipuoliset maksutavat näkyvät myynnissä
Verkkokaupan maksutapojen erot kivijalkaliikkeeseen
Tuttu ja turvallinen verkkopankki
Lasku madaltaa ostokynnystä
Osamaksu arvokkaisiin ostoksiin
Korttimaksu on välttämätön
Mobiilimaksu kasvaa jatkuvasti
Monipuoliset maksutavat näkyvät myynnissä
Mitä enemmän asiakkaalle on valittavana maksutapoja, sitä enemmän kauppa tekee myyntiä. Tämä johtuu siitä, että eri ostostilanteissa jokainen asiakas arvostaa eri maksutapoja. Lisäksi laaja valikoima nopeuttaa maksuprosessia, kun valittavana on kätevin vaihtoehto asiakkaalle.
Jos verkkokauppa tarjoaa vain verkkopankkimaksua, eikä asiakkaalle ole verkkopankkitunnuksia lähettyvillä, kauppa saattaa jäädä syntymättä. Kattavat maksutavat hyödyttävät samalla tavalla myös kivijalkaliikkeitä, sillä ostajien maksutottumukset muuttuvat jatkuvasti ja monipuoliset maksutavat ovat tärkeä kilpailutekijä. Varmista siis, ettei maksaminen ole este kaupanteolle.
Verkkokaupan maksutapojen erot kivijalkaliikkeeseen
Viime vuosina eri maksutavat ovat yleistyneet ja perinteinen käteinen tai kortti ei enää riitä. Verkkokaupan kasvu ja niiden tarjoamat maksutavat ovat osittain myös vauhdittanut eri maksutapojen rantautumista kivijalkaliikkeisiin, ja asiakkaat ovat yhä tottuneempia uusimpiin maksutapoihin, kuten mobiilimaksamiseen ja lähimaksuun.
Verkkokaupan maksutavat ovat yleensä monipuoliset ja monet kivijalkaliikkeet käyttävät samoja maksutapoja kuin verkkokaupat. Käytännössä ainoastaan maksupäätemaku ja lähimaksu eivät sovellu verkkokauppaan. Kivijalkaliikkeissä maksutavat vaihtelevat usein toimialan mukaan. On ymmärrettävää, että esimerkiksi päivittäistavaraliikkeessä ei ole tarjolla laskua tai osamaksua, mutta huonekaluliikkeessä asiakas saattaa jo odottaa näitä maksutapoja.
- Verkkopankki
- Lasku
- Osamaksu
- Korttimaksu
- Mobiilimaksu
Tuttu ja turvallinen verkkopankki
Verkkopankkimaksu omasta nettipankista on yksi suosituimmista maksutavoista Suomessa verkkokaupoissa. Verkkopankkimaksaminen on nopeaa, sekä lähes kaikki asiakkaat kokevat sen helpoksi maksutavaksi. Lisäksi verkkopankkimaksusta ei yleensä peritä erillistä laskutuslisää, kuten esimerkiksi laskusta. Verkkopankkimaksu on siis kannattavaa lisätä verkkokauppaan, jos sitä ei ole vielä tarjolla. Kivijalkaliikkeessä kuluttajat eivät yleensä kaipaa tätä vaihtoehtoa.
Lasku madaltaa ostokynnystä
Lasku on myös hyvin suosittu maksutapa ja kuluttajat arvostavat sitä, että ostoksen voi maksaa vasta tuotteen saatuaan. Ostopäätös on helpompi tehdä, jos maksupäätöksen voi tehdä vasta tuotteen saapumisen ja arvioimisen jälkeen. Tämä usein myös kannustaa asiakasta tilaamaan arvokkaampia tuotteita.
Laskulle tilaaminen koetaan siis erityisesti verkkokaupassa turvalliseksi maksutavaksi, sillä asiakas voi pidättäytyä laskun maksusta, kunnes tuote on toimitettu sovitusti. Kivijalkaliikkeissä asiakas ei usein odota saavansa tuotteita tai palveluita laskulle, mutta jos kauppa myy jälkikäteen toimitettavia tuotteita, lasku voi olla hyvä maksutapavaihtoehto.
Yleensä laskulla myyminen verkossa ja liikkeessä tapahtuu rahoitusyhtiön tarjoaman laskutuspalvelun kautta, jolloin se on turvallista ja riskitöntä myös kauppiaalle. Rahoitusyhtiö ottaa riskin ja myyjä saa rahansa maksoi asiakas laskunsa tai ei.
Osamaksu arvokkaisiin ostoksiin
Osamaksu on erityisesti tärkeä maksutapa kaupoille, jotka myyvät arvokkaampia tuotteita. Esimerkiksi huonekalut, tietotekniikka ja elektroniikka ostetaan usein osamaksulla niin verkosta kuin fyysisistä liikkeistä. Osamaksu toimii tyypillisesti rahoitusyhtiön kautta, kuten laskulla myyminen, joten se on turvallinen maksutapa niin asiakkaalle kuin myyjälle.
Korttimaksu on välttämätön
Korttimaksu on lähes pakollinen maksutapavaihtoehto jokaisessa kaupassa. Verkkokaupassa korttimaksu on tärkeä maksutapa ja monet asiakkaat käyttävät mielellään esimerkiksi omaa luottokorttiaan. Jos verkkokauppa tavoittelee asiakkaita kotimaan ulkopuolelta, korttimaksun lisääminen kannattaa, sillä se on kansainvälisesti hyvin yleinen ja suosittu maksutapa verkossa.
Korttimaksujen vastaanottaminen maksupäätteellä on tärkeää myös kivijalkaliikkeille, sillä käteisen käyttäminen on vähentynyt vuosi vuodelta ja monet ihmiset eivät kanna käteistä laisinkaan. Lisäksi maksupäätteiden lähimaksuominaisuus nopeuttaa asiakkaan ostoksia ja parantaa asiakaskokemuksia.
Maksupääte voi olla kallis investointi pienyrittäjälle, mutta onneksi tänä päivänä on edullisempia mobiilimaksupäätteitä, joiden aloituskustannukset ovat yleensä alle 100 euroa. Tunnetuin mobiilimaksupääte Suomessa on iZettle, jonka aloituskustannukset ovat 79 euroa, mutta se on usein saatavilla tarjouksena vain parilla kympillä. Kauppias, joka tarjoaa korttimaksutapaa toreilla, messuilla ja muissa tapahtumissa, tekee taatusti enemmän kauppaa kuin pelkällä käteisellä.
Mobiilimaksu
Mobiilimaksamiseksi voidaan kutsua kaikkia sellaisia maksutapoja, joissa matkapuhelinta käytetään jollain tavalla apuna maksamisessa. Älypuhelimille on jo useita eri sovelluksia, joita voi käyttää mobiilimaksamiseen niin verkossa, kuin fyysisessä liikkeessä. Esimerkiksi Apple Pay, Google Pay, MobilePay, Pivo ovat Suomen suosituimpia maksusovelluksia, joilla voidaan maksaa ostokset kassalla maksupäätteen lähimaksuominaisuudella tai verkossa.
Kaikki mobiilimaksutavat eivät vielä käy jokaisessa verkkokaupassa tai liikkeessä, mutta ne yleistyvät jatkuvasti. Verkkokaupassa perinteiset verkkomaksutavat, jotka vaativat esimerkiksi pankkien tunnuslukukorttien käyttämistä, tuntuvat usein kankeilta vaihtoehdoilta. Lisäksi verkko-ostoksia tehdään yhä enemmän ja usein myös julkisissa tiloissa, joissa tunnuslukujen tai korttitietojen esille ottaminen voi tuntua epämukavalta. Kivijalkaliikkeissä mobiilimaksaminen voi puolestaan lyhentää asiakkaiden jonotusaikaa, kun maksaminen on nopeaa, parantaen samalla asiakaskokemusta ja lisätä myyntiä.